Hadis Riwayat Bukhari

" Barangsiapa mahu supaya rezekinya ditambah dan umurnya dipanjangkan, hendaklah dia menghubungkan silaturrahmi di antara saudara-saudaranya.”

Hadis Riwayat Muslim

" Sesungguhnya Allah Ta’ala tidak melihat rupa paras dan harta-harta kamu, Akan tetapi Allah Ta’ala melihat hati kamu dan amalan-amalan kamu."

Hadis Riwayat Tirmizi

" Barangsiapa tidak bersyukur kepada manusia, dia tidak akan bersyukur kepada Allah."

Terjemahan Ayat Yang Dibaca Ketika Solat

Mohon Teguran Jika Berlaku Kesilapan السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

solat maksud ayat al fatihah
 Sebahagian terjemahan ayat-ayat yang sering dibaca ketika solat.Fahamilah! agar ianya memberi semangat untuk kita lebih menyayangi diri dan mendapat Pandangan Kasih daripada Allah S.W.T.

Doa Iftitah

Maksudnya,
" Segala kebesaran dan segala pujian adalah untuk Allah sebanyak-banyaknya.Maha Suci Allah setiap pagi dan petang.Aku hadapkan mukaku kepada ( Tuhan ) yang menjadikan langit dan bumi dengan keadaan tunduk berserah diri dan bukannya aku termasuk dalam golongan orang musyrik.Sesungguhnya solatku,ibadatku,hidupku dan matiku hanya untuk Allah semesta alam.Tiada sekutu bagi-Nya kerana itu aku rela diperintah dan aku ini adalah termasuk golongan orang Islam."

Surah Al-Fatihah

Maksudnya,
" Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Segala puji hanya untuk Allah,Penguasa alam semesta.Yang Maha Pengasih,Maha Penyayang.Pemilik hari Pembalasan,Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.Tunjukkanlah kami jalan yang lurus,(iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya;bukan ( jalan ) orang-orang yang dimurkai,dan bukan ( pula jalan ) orang-orang yang sesat."

Ketika Rukuk

Maksudnya,
" Maha Suci Tuhan Yang Maha Mulia "

Ketika Iktidal

Maksudnya,
" Oh,Tuhan Kami,hanya untuk Engkau sahaja segala puji sepenuh langit,dan sepenuh bumi dan sepenuh apa saja yang Engkau kehendaki selain dari itu"

Ketika Duduk antara Dua Sujud

Maksudnya,
" Oh,Tuhan,ampunilah aku,kasihanilah aku,tutuplah aibku,tinggikanlah darjatku,beri rezekilah aku,tunjukilah aku,sejahterakanlah aku dan maafkan aku."

Bacaan Tasyahhud Awal

Maksudnya,
" Segala kehormatan,segala keberkatan,segala doa ( solat ),segala kebaikan itu adalah kepunyaan Allah.Sejahteralah Engakau wahai nabi,( bergitu juga ) rahmat Allah dan keberkatannya.Sejahtera pulalah kami dan hamba Allah yang baik-baik.Aku mengaku bahawa tiada Tuhan selain dari Allah,dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah.Ya Allah,rahmatilah Muhammad."

Bacaan Tasyahhud Akhir

Maksudnya,
"  Segala kehormatan,segala keberkatan,segala doa ( solat ),segala kebaikan itu adalah kepunyaan Allah.Sejahteralah Engakau wahai nabi,( bergitu juga ) rahmat Allah dan keberkatannya.Sejahtera pulalah kami dan hamba Allah yang baik-baik.Aku mengaku bahawa tiada Tuhan selain dari Allah,dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah.Ya Allah,rahmatilah Muhammad dan seluruh keluarga Muhammad.Sebagaimana Engkau telah merahmati Ibrahim dan keluarga Ibrahim.Di dalam alam semesta ini Engkau sahajalah Yang Paling Terpuji dan Yang Paling Mulia."

Bacaan Doa ( Tasyahhud Akhir )

Maksudnya,
" Ya Allah,ampunilah aku terhadap dosa yang telah terdahulu dan yang terkemudian,yang tersembunyi dan yang nyata,begitu juga dosa yang ku buat berlebih-lebihan,dan segala dosa yang mana Engkau amat mengetahuinya daripadaku.Engkau permulaan dan Engkau penyudahan.Tidak ada Tuhan selain dari Engkau,wahai Tuhan yang membalik-balikkan sekalian hati,tetapkanlah hatiku atas ( berpegang kepada ) agama Engkau ( Islam ) dan atas menjunjungi titah-Mu.Maha Suci Engkau.Sesungguhnya adalah aku ini sebahagian daripada orang yang teraniaya."

Bacaan Qunut ( Do'a Qunut )

Maksudnya,
" Ya Allah tunjukilah aku sebagaimana orang yang telah Engkau tunjuki.Sejahterakanlah aku sebagaimana orang yang telah Engkau sejahterakan.Pimpinlah aku sebagaimana orang yang telah Engkau pimpin.Berkatlah hendaknya untukku apa-apa yang telah Engkau berikan kepadaku.Juahkan aku dari segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.Sesungguhnya hanya Engkau sajalah yang menetapkan,dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinan-Mu.Dan tidak mulia orang yang Engkau musuhi,telah memberi berkat Engkau,Oh Tuhan,dan Maha Tinggi Engkau.Maka hanya untuk Engkau tetapkan.Aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.Dirahmati Allah jugalah kiranya Muhammad,Nabi yang buta huruf,dan keluarganya dan sahabat-sahabatnya,dan beri-Nya kesejahteraan."

"Assalamu 'alaikum Wr. Wb"  
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ









FOLLOW and JOIN to Get Update!

Social Media Widget SM Widgets




Demo Blog NJW V2 Updated at: 08:57

0 comments :

Post a Comment

Silakan Beri " Comment Anda "Dalam Setiap Hal,Yang Ada Di Halaman Blog Ini Dan MOHON KUNJUNGI LAGI Ke( realeye4u2 Blog)
SEMOGA MEMBERI KEBAIKAN KEPADA ANDA

Artikel Lain

ping blog

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner